Svårt att komma till ro vid sömn? Här får du lite tips!

Trots att jag äter medeciner för att kunna sova så hjälper dem inte alltid och då brukar jag ta till någon form av avslappnings övning. Det ska erkännas att de inte alltid hjälper heller. Men har ni lik som jag det svårt med sömnen så tycker jag verkligen att ni ska testa någon av de följande här nedan.

Räkna ner
En klassisk tanke som finns inom många tekniker där man ska somna är att få kroppen att slappna av. Genom att låta alla ens muskler slappna av kan man låta andningen dränera kroppen på stress.

I denna övning ska du:

Lägga dig ner på rygg eller sida eller sätta dig skönt i en skön fåtölj. Ta djupa andetag genom näsan.
Fokusera på andningen, för varje andetag låter du spänning försvinna ur kroppen.
Fortsätt andas ut och följ andningen medan du tyst räknar för varje utandning. Räkna baklänges från 10 till 0 tills du somnar.

Denna har jag testat ett par gånger, men jag räknar ner från 500 , lätt att jag tappar bort mig dock och får börja om från början. Men är man alldeles för fokuserad så är det svårare att somna. Tappar du räkningen så är det ett tecken på att du börjar bli trött och sömn tåget som det kallas är på väg

Byt kanal

Det är en övning som är speciellt effektiv om du inte kan somna på grund av jobbiga tankar som stressar dig. I denna övning ska du föreställa dig att ditt sinne är en TV. Varje gång du får en tanke du inte trivs med föreställer du dig att du byter kanal. Föreställ dig vad du vill ”titta på”.

Denna övning använder jag mig av väldigt ofta. Jag har ofta negativa tankar innan jag somnar. Antingen byter jag kanal eller sätter tanken i ett moln som svävar iväg. Men följer inte molnet med blicken. Tänk dig en travhäst som har skydd vid ögonen så de inte ser de andra hästarns brevid sig på trav banan. Du ska alltså bara se rakt fram och se molnet i kanske 10 sekunder. Låter det knepigt? Använd dig av att byta kanal

Skriv och sudda

Ett alternativ till att räkna får är att föreställa dig en jättelik svart tavla. Tänk dig sedan att du skriver på tavlan med stora siffror, säg en meter höga.

Skriv talet 100 på tavlan, stort och långsamt. Sedan suddar du ut talet bakifrån och blir lite mer avslappnad. Sedan skriver du 99 och suddar ut, du blir lite mer avslappnad. Fortsätt så, du kommer somna innan du når 0.

Jag hoppas dessa övningar kan vara till hjälp och att de kan få er att sova gott om nätterna!

3 reaktioner till “Svårt att komma till ro vid sömn? Här får du lite tips!”

  1. Bra inlägg!
    Jag har sömnproblem haft sedan sommaren 2017 och nu har jag nyligen börjat med KBT terapi och fick lite sömntips som jag använt mig av. 🙂
    Hon pratade om sömntåget och visst har de hon sagt hjälpt, men i torsdags fick jag en sån där dip igen de var hemskt att inte kunna somna o stressen o hjärtklappningen blev riktigt jobbig.

  2. jag brukar räkna olika tal och ekvationer, samt en massa olika kombinationer på att räkna..
    12345 10 15 20 25 30 35 osv tills jag kommer upp till 1000 .. Sen sover man gott. Fungera inte det så räkna nedåt istället 😛

Kommentera